tisdag 17 mars 2009

Tjuvträningen har börjat

Ofta sägs det att ordet lagom är ett ord som inte finns i andra språk än svenskan. Möjligt, men ordet tjuvträna är ännu mer speciellt, lagom är ju ett begrepp som går att förklara på viket språk som helst, men att förklara tjuvträna för en icke-svensk, nä! Tjuvträna är inte bara ett ord som inte finns i något annat språk, utan också ett begrepp som saknas överallt utom i Sverige. Finnar och norrmän till exempel inte tjuvtränar de, de tränar helt enkelt.
Jag har själv svårt att begripa uttrycket, är det fel att försöka bli bättre?
Begår jag möjligen brott mot jantelagen, genom att förbättra min förmåga?
Nå till er som inte vill att jag ska bli bättre i golf, tjuvträningen är inledd, till er andra, jag har börjat träna, gör faktiskt en riktig satsning i år, lektioner av Joakim Grönhagen, en timmes daglig slagträning på InhouseGolf och fysträning däremellan. Jocke kan verkligen golfswingen och är en strålande pedagog och InhouseGolf mycket prisvärt.
Mina förväntningar inför årets golfsäsong är inte lika blygsamma som tidigare år.

Totalt sett skulle det gå ännu bättre för Sverige, om ordet och begreppet tjuvträna dog ut.

Inga kommentarer: